De Wierumer Aek WL19

Doen WL19

‘Wierumer Aek’ is in Noordoost Friesland de naam voor een schokker met twee masten en rechte steven. De WL19 is een visserschip waar in 1871 opdracht voor gegeven is en die vergaan is in de ramp van 1883. Tijdens deze beruchte storm is de WL19 vastgelopen en uit elkaar geslagen op de gronden tussen Schiermonnikoog en Rottumeroog. Later is op de kust van Groningen wrakhout van de WL 19 gevonden.

In 2008 is de WL19 gereconstrueerd en tegenwoordig kan je met de bemanning genieten van een vaartocht door de natuur en visgronden van Groningen en Friesland. Stichting It Fiskersskip Moddergat beheert de WL19. In de zomer worden vaartochten georganiseerd vanuit Lauwersoog, buiten het seizoen om is het schip in Dokkum te bewonderen tegenover het Museum Dokkum. Zie voor informatie en boekingen ‘Contact’.

 

Van de website van de WL19:

“Vlak na middernacht op 5 maart 1883 zeilde de hele kustvissersvloot van Paesens en Moddergat, twee vissersdorpjes aan de noordkust van Friesland, de zee op. De 22 aken en blazers zetten koers naar de rijke visgronden ten noordoosten van Borkum, het zogenaamde Scholveld. De vissers hadden een lange winter zonder inkomsten achter de rug. Het aanhoudende prachtige voorjaarsweer en de redelijk goede weersverwachting verleidden de vissers om weer uit te varen.

Onder een aanwakkerende noordwester werden die 5e maart de hele dag de scholnetten over de visgronden gesleept. Ondanks de tegenvallende vangst werd er doorgevist tot in de avond, tegen de achtergrond van een zware lucht die opkwam in het noordwesten. Vlak na tien uur ‘s avonds werden de vissers op hun kleine, open, nauwelijks zeewaardige zeilschepen binnen een kwartier overvallen door een plotseling opstekende noordwester storm. Ooggetuigen aan wal vertelden later van een zwarte lucht die laat op de 5e maart plat over het water kwam aanzetten, vol met hagel- en sneeuwbuien. Zelden werd de Noordzee zo snel een kolkend, woedend monster, met golven die tot 20 meter hoog werden opgezweept. De schippers gingen een inktzwarte nacht in. Hun machteloze worsteling om westwaarts, door de zeegaten tussen de waddeneilanden hun veilige thuishaven te bereiken, moet onvoorstelbaar zwaar geweest zijn. Hun hoop op afnemende wind bij het ochtendgloren vervloog. De wind nam alleen maar in kracht toe. In buien stond er windkracht 9 tot 10.
Het eerste schip dat ten prooi viel aan de razende elementen was waarschijnlijk de 32 ton zware WL 7 ‘De Twee Gebroeders’, die ‘s ochtends om 8 uur op Simonszand omsloeg en in de ijskoude diepte verdween. De vijfkoppige bemanning kwam daarbij om. In de daarop volgende uren voltrok zich een ramp die vrijwel de gehele vissersvloot van Paesens en Moddergat opeiste. In totaal kelderden 17 van de 22 schepen. 83 vissers kwamen om. Sommige families hadden in één klap al hun mannelijke leden verloren.”

Zomerse tochten
Elke zaterdag en zondag in juli en augustus is er een afvaart om 11 uur en 14 uur vanuit de Museumhaven bij restaurant het Booze Wijf op Lauwersoog. (Strandweg 1, 9976 VS Lauwersoog). Kosten €10,00 per persoon.

U kunt dan kennismaken met de WL 19 en haar bemanning. Tijdens het varen vertelt de bemanning over het verleden van de vissersvloot van Moddergat en over het natuurpark Lauwersmeer.
Voor deze vaartocht kunt u zich aanmelden bij de receptie van camping Lauwersoog (0519-349133), Museum Dokkum (0519-293134) of 15 minuten voor afvaart bij het schip.

Arrangementen
Naast de weekendafvaarten kan je de WL19 ook huren voor familietochten en rondvaarten. Bel voor de mogelijkheden met 0519-349133 of mail naar info@beleefwadenwater.nl

Website
www.wl19.nl
www.museumdokkum.nl

Praktische informatie:
– Het maximale aantal gasten is 12 personen.
– Er wordt altijd gevaren met automatisch opblaasbaar reddingsvest.
– Catering is mogelijk. Je bent ook vrij om zelf voor de catering te zorgen.
– Er zijn geen voorzieningen aan boord voor eten of drinken.
– Er is een eenvoudig toilet aan boord.
– Het schip heeft weinig comfort maar desondanks in overleg voor gehandicapten toegankelijk.
– Varen op het Wad is afhankelijk van het tij en de weersvoorspelling. De schipper bepaald of gevaren kan worden ivm weersomstandigheden. In de regel zal er vanaf windkracht 6 niet gevaren worden. Indien de schipper bepaald dat er vanwege de weergesteldheid niet gevaren wordt worden er geen kosten in rekening gebracht.
– Op het water is het altijd frisser dan op de wal. Zorg voor goede kleding.

Perspectief voor een duurzame visserij

Het project Fiskpaad is geselecteerd in het kader van het Nederlands Operationeel Programma 'Perspectief voor een duurzame visserij' en wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Visserij Fonds, het Ministerie van Economische Zaken en de Provinsje Fryslân.

Blijf op de hoogte van onze deelnemers en activiteiten: